Karnitin a biochemie

L-carnitin je limitující látkou při přeměně tuků v tělesných buňkách. Děje se tomu tak v procesu tzv. oxidace mastných kyselin. V tomto procesu je součástí transportního enzymatického systému, který dopravuje acylový zbytek mastných kyseliny do energetického centra buňky – tzv. mitochondrie, přes její stěnu – oxidace je proces, při kterém dochází ke štěpení mastných kyselin a končeným produktem jsou makrogení fosfátové vazby. K průběhu tohoto procesu je třeba dostatek kyslíku. Tolik suchá fakta z biochemie.

Vitamíny a minerály jsou důležitá složka potravy. Proteiny jsou určeny zejména k budování kvalitní svalové hmoty. Hubnutí zdravě, efektně a s úsměvem. Kvalitní sportovní výživa a suplementy pro Vaši vysněnou postavu.

Karnitin a spalování tuku

Prostě, jednoduše a lidsky – bez karnitinu nespálíme ani gram tuku. Karnitin se za normálních podmínek syntetizuje v lidském těle z esenciálních aminokyselin methioninu a lysinu za asistence vitamínu C, B3 a železa. Na jeho tvorbu má vliv způsob výživy (nejvíce karnitinu obsahuje maso a mléčné výrobky naopak nejméně karnitinu je v ovoci, zelenině a obilovinách), pohlaví, různá onemocnění a také věk. Člověk, který vede sedavý způsob života a má vyváženou stravu teoreticky nepotřebuje dodatečný přívod karnitinu. Říkám teoreticky. Mnoho lidí má zhoršenou tvorbu karnitinu. A sportovci, hlavně vytrvalci – cyklisti, triatlonisti, chodci, se bez dodatečného příjmu karnitinu téměř neobejdou.

Kulturistika je individuální sport, jehož cílem je dosáhnout požadovaného vzhledu těla.

Nedostatek karnitinu

Nedostatek karnitinu se projevuje zvýšenou hladinou tuků v krvi a jejich ukládáním ve formě tukových dep. Může mít za následek i různá srdeční onemocnění a cirhózu jater. U sportovců klesá schopnost využití tuků jako zdroje energie, což je právě u extrémně dlouhých sportovních výkonů limitujícím faktorem, neboť tyto výkony jsou zcela závislé na tuku jako zdroji energie. Ponechejme stranou použití karnitinu v medicíně a soustřeďme se na jeho efekty a použití ve sportu.

Působení karnitinu

Nastupují opět suchá, vědecky ověřená fakta. Suplementací karnitinem dochází k:

zvýšenému využití tuků jako zdroje energie při aerobním zatížení a z toho vyplývající lepší fyzický výkon nebo redukce nadváhy

zlepšení tvorby energie v Krebsobě cyklu

snížení hladiny kyseliny mléčné ve svalech a krvi a tím pádem k rychlejší regeneraci

zlepšené tvorbě thyroidních hormonů

snížení hladiny amoniaku v krvi

lepší neutralizaci volných radikálů.

Karnitin má mimo to kladný vliv na imunitní reakce organismu, chrání srdce a u mužů dokonce zlepšuje tvorbu spermií. Stálé diskuse se vedou kolem finální formy L-karnitinu jako produktu pro zákazníka – zda roztoky nebo tablety či kapsle. K tomu je potřeba si uvědomit jeden fakt – a to velmi značnou hygroskopičnost (schopnost poutat vlhkost) čistého L-karnitinu. to znamená, že čistý L-karnitin je víceméně technicky nemožné tabletovat nebo kapslovat, pokud nechceme riskovat degradaci produktu ještě v procesu výroby.  Proto roztok.  Ten, kdo preferuje pevnou formu, musí se smířit s tím, že kupuje L-karnitin ve formě soli, která je sice velmi stabilní, ale obsah vlastního L-karnitinu je zhruba okolo 50 -70 % z celkového obsahu sloučeniny. Každá forma má své pro a proti a záleží jenom na zákazníkovi, jakou formu si zvolí.

Dodavatelé karnitinu

Prvními karnitinovými suplementy na našem trhu byly dovozové výrobky, převážně právě ve formě solí.  Poté se objevily první roztoky firem TWINLAB, VITA LIFE, VITALMAX  a dalších. Dnešnímu trhu s L-karnitinem kraluje firma Nutrend svou úctyhodnou řadou roztoků, za všechny jmenujme NeoCarnitargin, C.I.T, L-Carnitin+Chromium, L-Carnitin liquid nebo L-Carninin 1000.

Dávkování karnitinu

Dávkování L-karnitinu je velmi variabilní a záleží na tom, jaký efekt očekáváme. Zda zlepšení zdravotního stavu, redukci nadváhy nebo podporu sportovního výkonu. Pokud chceme pouze prevenci, jako dostatečně účinná se jeví dávka 0,5 g denně. Při korekcích hmotnosti směrem dolů je třeba trochu přitlačit a zvýšit dávku na trojnásobek. No a pro zlepšení sportovního výkonu, zvláště dlouhotrvajícího se už skutečně nemusíme šetřit. Adekvátní dávka jsou 2 – 4 gramy. L-karnitin by se měl vždy vždy konzumovat nalačno, abychom dosáhli co nejmenších ztrát při vstřebávání. Velmi vhodné je podání L-karnitinu asi půl hodiny před fyzickým výkonem. Při dlouhotrvajícím výkonu je vhodné přidat L-karnitin i do ionťáku, který konzumujeme v průběhu zátěže. L-karnitin je možno kombinovat téměř se všemi suplementy. Nejdůležitější je asi společné užívání s kyselinou hydroxycitrónovou – HCA, která prostřednictvím ovlivnění enzymatického systému aktivně zasahuje do transportu mastných kyselin.

Kupujte spalovače tuků a carnitin za více než příznivé ceny pouze v eshopu Spalovacetuku-carnitin.cz. Sacharidy a proteiny na růst svalů nabízí Sunkins e-shop.cz.

Nabídka l-carnitinu v internetovém obchodě »


Reklama:


Levná horská kola nabízí eshop Levná-horská-kola.cz. Chirurgická ocel a šperky z chirurgické oceli za jedinečné ceny pouze v e-shopu Vyberšperky.cz. Moderní clip in vlasy ve tmavých i světlých odstínech. Twoo je nejrychleji rostoucím místem pro chatování, hraní her a seznamování se s novými lidmi. Jízdní kola, cyklistické a sportovního vybavení a doplňky.
Inzerujte zde!

Máte zájem o reklamu? Kupte si textový odkaz na této pozici!

Inzerujte zde!

Máte zájem o reklamu? Kupte si textový odkaz na této pozici!